12 tips om een burnout te voorkomen

Bewust Ondernemende Vrouwen ondernemen met hart en ziel. Dat is onze wens en intentie. Hoofd en hart verbinden. Een prachtig streven en het levert mooie bijeenkomsten op als we elkaar ontmoeten.

Ontmoeten is zo’n mooi woord. Ont-moeten, niet moeten dus. Toch lukt het ons niet altijd om uit het moeten weg te blijven, om te doen wat we graag willen. We worden vaak nog gestuurd vanuit belemmerende overtuigingen uit onze jeugd, overtuigingen die we hebben meegekregen of waar we in zijn gaan geloven. Soms zijn deze overtuigingen zo aanwezig dat ze ons naar een burn-out leiden. 

Je kan deze overtuigingen zien als iets waar je jezelf mee voedt. Zijn het gezonde natuurlijke voedingsstoffen waar je energie van krijgt of zijn ze eigenlijk niet te verteren en leveren ze blokkades op in je systeem? Ik heb een aantal van deze ingrediënten op een rijtje gezet en hiervan een ”recept” voor een stevige burn-out gemaakt.

 

Recept voor een burnoutRecept voor een burn-out

  1.        Doe alles zo perfect mogelijk.
  2.        Blijf doorgaan, ook al ben je moe.
  3.        Zorg veel en goed voor anderen.
  4.        Negeer signalen als ademnood, hartkloppingen, nek- en schouderklachten, emotionele uitputting.
  5.        Blijf vooral piekeren en malen.
  6.        Los de problemen van anderen op.
  7.        Houd de controle vast.
  8.        Verzet je tegen gevoelens van pijn en ongemak.
  9.        Bewijs jezelf.
  10.    Presteer tot je niet meer kunt.
  11.    Zet nooit je telefoon uit.
  12.    Zeg JA terwijl je NEE bedoelt.

 

Stevige ingrediënten, niet echt gezond, moeilijk te verteren. Sommige al van generatie op generatie overgedragen. Herken jij jezelf hierin? Dan wordt het tijd voor een herstel-recept.

 

 

Herstel recept voor je burn-out

  1.        Fouten maken mag.
  2.        Neem rust als je moe bent.
  3.        Zorg in de eerste plaats goed voor jezelf.
  4.        Luister naar je signalen. Ze hebben je wat te zeggen.
  5.        Zeg STOP tegen al die dwingende gedachten.
  6.        Laat de problemen van de ander bij de ander.
  7.        Laat de controle los.
  8.        Uit je gevoelens.
  9.        Je bent goed zoals je bent.
  10.    Sta eens stil bij die prestatiedrang van je.
  11.    Geef je grenzen aan.
  12.    Zet je telefoon uit en maak echt contact.

 

Als je handelt zoals in het eerste recept dan ontvang je signalen. Luister daar naar. Ze vertellen je dat je jezelf aan het uitputten bent. Gelukkig is je lichaam zo slim om stop te zeggen wanneer je niet “gezond” bezig bent.

Voor het tweede recept moet/mag je even stil staan en waarnemen wat er in je gebeurt. Hoe denk je, hoe handel je en wat voel je erbij?

 

CONCLUSIE

Wanneer je luistert naar jezelf, je signalen serieus neemt en geen “voeding” meer geeft aan ongezonde gewoontes leef je gelukkiger en krijg je meer energie.

 

Zijn deze tips voor jou waardevol of wil je er meer van weten? Ik geef elke maand een workshop om je nog meer inzicht te geven in het ontstaan en herstel van mentale onbalans. Kijk voor meer informatie op de site van Welzjnspraktijk Aandacht Heelt.


« vorige pagina


Reacties


Nog geen reacties geplaatst...




Plaats uw eigen reactie


  
    Reactie:
  
    Naam:    
    E-mail:
 Uw e-mailadres wordt niet getoond